Als je iets in de winkel koopt, krijg je een kassabon als aankoopbewijs waarmee je kunt ruilen, laten repareren of reclameren. Als je nou dat bonnetje kwijt bent, sta je dan met lege handen?
Een game als kerstgeschenk
Na het uitpakken gaat de gelukkige er gelijk mee aan de slag. Dan slaat de vreugde ineens snel om in een teleurstelling, want de game blijkt op zijn of haar apparaat niet te werken. De game doet niet wat die moet doen. Je gaat na de kerstdagen terug naar de winkel. Maar helaas … Je bent het bonnetje kwijtgeraakt en de verkoper is onvermurwbaar, want regels zijn regels.
Het product deugt niet?
Als de game het niet doet, is er sprake van een ondeugdelijk product. Hiervan is ook sprake als een product beschadigd blijkt. Dan is de verkoper verplicht om te zorgen voor een goed werkend vervangend product of voor reparatie van het product. Bij een defect product is ruilen dus een recht dat jij als koper hebt. Wel moet je op een andere manier kunnen bewijzen dat je het product daar gekocht hebt. In ons voorbeeld heb je dus recht op het ruilen van de game.
PlusTip! Je hoeft in dit soort gevallen geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Spijt van de aankoop?
Stel, je kroost vindt de game helemaal niks of had die game al? Natuurlijk wil je dan de game ruilen in de winkel. Kan dat dan ook als je het bonnetje kwijt bent? Ruilen in een fysieke winkel is geen recht. De verkoper beslist in dit geval of hij dat accepteert. Dit geldt ook als je wel in het bezit bent van een aankoopbewijs. Als je iets via internet koopt, dan heb je meestal een bedenktijd van 14 dagen. Heb je achteraf spijt, dan kan je het arikel terugsturen en moet de verkoper het geld teruggeven.
PlusTip! Vraag voordat je iets koopt aan de verkoper of je het product mag ruilen en of je je geld terugkrijgt als je achteraf spijt krijgt van je aankoop.
Pas op! Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken, zoals cd’s, dvd’s en games, kun je niet ruilen. Hetzelfde geldt voor verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne verzegeld zijn en waarvan de verzegeling is verbroken zoals een scheerapparaat of een elektrische tandenborstel.
Aankoopbewijs?
In alle gevallen moet je kunnen bewijzen dat je het artikel daar gekocht hebt.
Pas op! De verkoper mag het recht op ruilen en reparatie of de garantieperiode in tijd beperken. Heb je betaald met je pinpas, dan kun je je aankoop ook bewijzen door het tonen van een papieren of digitaal bankafschrift. De verkoper kan de aankoop vaak ook terugvinden in zijn kassa- of administratiesysteem. Dat kan nodig zijn als je contant betaald hebt. Zeker als je spijt hebt van je aankoop, maar ook als je de aankoop niet (meer) kunt bewijzen, ben je aangewezen op de coulance van de verkoper.
PlusTip! Weet je nog bij welke verkoper je gekocht hebt, vraag dan of die zich jou nog kan herinneren. Bewaar in ieder geval altijd je aankoopbewijs, maak er desnoods met je mobiel een foto van. Dan heb je de bon altijd nog digitaal.